Enerjoy

Zo kom je gezond de feestdagen door

/ Leave a comment

Gezond de feestdagen door zonder pepernotenZodra de pepernoten of kerstkransjes in de winkel liggen word je er haast naartoe gezogen. Je moet ze wel kopen. Tegenwoordig draaien de feestdagen dan ook vaak om slechts twee dingen, samen zijn met familie en veel & ongezond eten.

Hoe zorg je er nou voor dat je gezond de feestdagen doorkomt? Zonder te overeten en met heerlijke gezonde lekkernijen? Enerjoy geeft antwoord.

Hoe voorkom je teveel eten tijdens de feestdagen?

Je kunt van tevoren met jezelf afspreken hoeveel je gaat eten en belangrijker wát je gaat eten. Als je bij je familie eet, weet je waarschijnlijk wel welke maaltijden en welke tussendoortjes je kunt verwachten. Als je dit vooraf weet kun je een afspraak met jezelf maken wat je wel en niet eet: “Ik eet zoveel van dit gerecht, maar dan wat minder van het andere gerecht.” Wil je meer tips om gezond de feestdagen door te komen, lees dan: mindful eten.

Hoe kun je gezond gourmetten of kaasfonduen?

Gezond de feestdagen door met 30+ kaasfondueDit kun je doen door zo min mogelijk sausjes te gebruiken tijdens het eten. Als je ze wel gebruikt, dan het liefste rode sausen. Deze zijn namelijk gemaakt van groenten en kruiden, terwijl witte sauzen vaak bestaan uit room of vet. De beste optie is om de sausjes zelf te maken. Op deze manier weet je namelijk precies welke producten erin zitten. Let er bij kaasfondue op dat je niet een te vette kaas gebruikt, maar wel één die goed smelt, zoals Milner 30+ kaas. Bij het gourmetten kun je in plaats van vlees ook vis gebruiken, zoals tonijn, garnalen of zalm. Zalm is wel een vette vis, maar bevat gezonde vetten.

Welke tussendoortjes hebben de meeste calorieën?

Het aantal calorieën in verschillende tussendoortjes verschilt nogal. Hoe meer suiker en vet, hoe hoger de caloriewaarde. Per stuk zitten er in een speculaas ongeveer 45 calorieën, terwijl er in een gevulde koek 145 calorieën zitten. Tien pepernoten bevatten ongeveer 50 calorieën terwijl hetzelfde aantal, maar dan chocolade pepernoten, 100 calorieën bevatten. Een groot verschil.

Hoe slecht zijn pepernoten en oliebollen voor je lichaam?

Ze zijn zeker niet gezond voor je, maar het kan geen kwaad om er af en toe een klein aantal te eten. Maar als je al in september begint met pepernoten en in februari nog steeds oliebollen aan het eten bent, dan ben je niet gezond bezig. Een gezond alternatief voor deze lekkernijen is vers fruit. Zo is een chocoladefondue met fruit veel gezonder dan oliebollen. Het is bovendien een gezellige bezigheid en het ziet er zeer kleurrijk en feestelijk uit.

Zijn lightproducten een goed alternatief?

Feitelijk gezien bevatten lightproducten inderdaad minder calorieën. Ze bevatten meestal minder vet of suiker. Je krijgt hierdoor minder van deze stoffen binnen en dus minder calorieën. Vaak zijn er wel andere producten aan toegevoegd, zoals kunstmatige zoetstoffen of vet in plaats van suiker. Probleem met lightproducten is echter dan veel mensen er meer van gaan eten omdat ze denken dat het minder calorieën bevat.

Minder eten als reactie op overdadigheid een goed idee?

Na de feestdagen wil menigeen de effecten van het uitgebreide tafelen en de overvloed van alle ongezonde lekkernijen weer tenietdoen. Vaak gebeurt dit door veel minder te gaan eten. Dit compensatiegedrag is zeer slecht voor het lichaam. Door minder te eten kan je lichaam in een soort overlevingsmodus terechtkomen. Hierdoor verbrandt je zo’n 20 tot 30% minder. Ook zorgt het ervoor dat je lichaam (als je wel weer normaal eet) de voeding op gaat slaan als energie (lees: vet) voor in de toekomst.

Daarnaast is het overslaan van een volledige maaltijd overslaat ook gen goed idee. Je krijg je al snel honger met als gevolg dat je al snel grijpt naar ongezonde tussendoortjes zoals pepernoten, oliebollen, koekjes, chips, etc. Het is daarom beter om drie maaltijden per dag te eten. Tussendoor kun je dan fruit, een meergranen koekje of een stuk pure chocolade eten.

Marjolein van Kleef | Enerjoy
Graag wil ik je uitnodigen om te reageren op dit artikel. Jouw visie is welkom!

Dit artikel is geschreven door:
Ashna Beek
Freelance journaliste en blogschrijver

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.