Enerjoy

Voor ploegen- en nachtdienst is gezond eten nóg belangrijker

/ Leave a comment

Enerjoy in vakblad!

Dit artikel is verschenen in de juli 2015 editie van Vakblad Arbo Rendement, hét maandelijkse nieuws- en adviesvakblad voor arboprofessionals.
arbo rendement 6 cover top
Probeer Arbo Rendement 3 edities voor slechts € 10!

Gezond eten werkt beter

In In de vorige Arbo Rendement las u dat er een nauwe relatie bestaat tussen voeding en arbeidsongevallen. Gezond eten is beter voor uw medewerkers én hun productiviteit. Werken uw werknemers in ploegen- of nachtdiensten, dan is het nog belangrijker dat ze goed letten op wat ze eten. Want ’s nachts werken kent zo zijn eigen problemen. Voeding is daarbij een kernpunt. ’s Nachts werken gaat in tegen het natuurlijk ritme van mensen. Als werknemers ’s nachts werken, hebben ze daar­door vaak geen trek. Of ze gaan eten, terwijl het lichaam eigenlijk slaap nodig heeft. Ook zoeken sommige werknemers troost in eten. Verder is het in veel volcontinubedrijven normaal dat afdelingen gezamenlijk pizza of shoarma bestellen – dit doen productiemedewerkers, maar artsen in het ziekenhuis net zo goed. De sociale druk om mee te doen, is groot.

Verveling

Gezond eten voor ploegen- of nachtdienst nog belangrijker - EnerjoyDe problematiek verschilt wel per branche: in de zorg is vaak geen tijd om te eten, in de industrie dan weer wel, terwijl werknemers in de beveiliging vaak snoepen om de verveling tegen te gaan – zaken om rekening mee te houden als u iets wil doen aan ongezonde voeding ’s nachts. Suiker en koffie zijn geen oplossing om de nacht door te komen. Na een opleving veroorzaken ze juist een energiedip, waardoor werknemers meer snaaien en zich steeds slapper voelen. Op de korte termijn worden ze hierdoor minder alert en maken sneller fouten: verpleegkundigen geven de verkeerde medicijnen, beveiligers dutten weg voor hun computerscherm. Zo brengen ze niet alleen zichzelf, maar ook anderen in gevaar. In het algemeen kan slecht eten leiden tot overgewicht, met alle gezondheidsgevolgen van dien.

Regelmatig

Specifiek nacht- en ploegendienstwerkers hebben ook vaak maag- en darmklachten. Dit komt door hun onregelmatige leven. ’s Nachts is de darm­activiteit lager en met name vetrijke producten zijn dan lastig te verteren. Om gezond te blijven tijdens nachtdiensten, kunnen werknemers hun lichaam krachtiger maken, zodat het die nachtdiensten aankan. Dit bereiken ze door een regelmatig slaap- en eetpatroon aan te houden, dat zoveel mogelijk lijkt op het overdagpatroon. Dat is goed voor het maagdarmstelsel. Het beste kunnen werknemers thuis mee-eten met de avondmaaltijd en iets kleins eten voordat ze aan het werk gaan tussen 23.00 uur en 24.00 uur. Rond 02.00 uur is het tijd voor de ‘lunch’: een kleine maaltijd met eiwitten, langzame koolhydraten en weinig vet.

Ontbijt

Tijdens de nacht eten werknemers regelmatig kleine gezonde porties en ook nog tegen het einde van de dienst, zodat ze veilig thuiskomen. Na een klein ontbijt gaan ze slapen. Het is belangrijk nog iets te eten, anders worden ze wakker van de honger. Mensen die beter slapen, hebben meer energie. Gezonde voeding ’s nachts bestaat uit eiwitten (proteïne) en langzame koolhydraten. Eiwit zit in zuivel, vis, vlees en peulvruchten, terwijl volkoren producten, groente en fruit langzame koolhydraten leveren. Dit is licht verteerbaar en bevat geen snelle suikers. Een goede combinatie van eiwitten en langzame koolhydraten is bijvoorbeeld magere yoghurt met muesli. Cafeïne breekt slecht af en verstoort de slaapkwaliteit. Hierdoor gaan werknemers slecht uitgerust de volgende nacht in. Informeer hen over de gevolgen van ongezond eten ’s nachts. Juist nachtwerkers staan hier door hun maag-darmklachten voor open.

Recepten

Faciliteer ook ’s nachts gezond eten in uw organsatie. ’s Nachts is het bedrijfs­restaurant vaak dicht. Werknemers die echt gezond de nacht in willen, moeten overdag een gezonde nachtmaaltijd klaarmaken. Niet iedereen heeft daarvoor de tijd of de discipline. Help uw medewerkers door met een diëtist maaltijden en tussendoortjes samen te stellen, die passen bij wat het lichaam ’s nachts nodig heeft. Geef die recepten aan uw medewerkers, zodat ze die thuis kunnen klaar­maken. Of bied die maaltijden aan op de werkplek. Zorg dat de snoepautomaat gezonde opties kent. Geef werknemers genoeg tijd om te eten, zodat het een moment van ontspanning is en ze zich kunnen opladen voor de uren die komen.

Marjolein van Kleef, diëtiste & projectcoördinator bij Enerjoy, tel:(033) 887 88 40, e-mail: marjolein@ener-joy.nl.

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.