Enerjoy

Voedingsadvies tijdens de nachtdienst

/ Leave a comment

Voedingadvies tijdens de nachtdienstIn Nederland werkt 16% van de beroepsbevolking soms of regelmatig in de nachtdienst. Deze werksituatie kan tot verstoring van het dag-en-nachtritme lijden en kent daardoor zijn eigen problematiek en voedingsadviezen. In dit blogartikel gaan we hierop dieper in.

Biologische klok

Ieder mens bezit over een biologische klok. Het is een klein onderdeel van ons lichaam maar de functie ervan is groot. Het zorgt ervoor dat ons functioneren niet constant is maar wisselt over een periode van 24 uur. Deze wisselingen worden ook wel ‘circadiaanse ritmen’ genoemd. Dit zijn fysieke, mentale en gedragsmatige veranderingen die een 24-uurs cyclus vormen. Onze biologische klok reageert sterk op licht en donker. Vandaar ook dat wij van nature ’s nachts in rust zijn en overdag actief.

04:30 uur: laagste lichaamstemperatuur
06:45 uur: sterkste bloedrukstijging
07:30 uur: afscheiding melatonine stopt
08:30 uur: darmactiviteit op gang
10:00 uur: hoge alertheid
14:00 uur: post-lunch dip
14:30 uur: beste coördinatie
15:30 uur: snelste reactietijd
17:00 uur: meeste spierkracht
18:30 uur: hoogste bloeddruk
19:00 uur: hoogste lichaamstemperatuur
20:30 uur: afscheiding melatonine start
22:30 uur: darmactiviteit wordt onderdrukt

Mensen hebben niet alleen de biologische klok in de hersenen. Er zitten ook nog allerlei bijklokken in de vitale organen (Lever, maag & alvleesklier). Deze organen samen vormen een netwerk met de ‘hoofdklok’ in de hersenen en reguleren zo de spijsvertering. Wanneer er bijvoorbeeld ’s nachts word gewerkt in plaats van overdag dan ontstaat er in het lichaam verwarring over de werk- en rusttijden. Dit is een extra belasting voor je lichaam.

Voedingsadvies tijdens de nachtdienst

Iemand die overdag werkt heeft een structuur van 3 hoofdmaaltijden per dag. Het lichaam is hierop ingesteld zodat de vertering van het voedsel zo optimaal mogelijk gebeurd. Bij onregelmatige diensten is het lastig deze structuur erin te houden. Als iemand ’s nachts werkt is het lichaam is zijn rusttoestand en voert herstelprocessen uit. De spijsvertering werkt hierdoor langzamer waardoor voedsel minder te verdragen en te verteren is. Om je lichaam zo snel mogelijk te laten wennen aan de nachtdienst is het belangrijk om je zoveel mogelijk te houden aan de drie maaltijden structuur.

Vetten

Vetten zijn een essentieel onderdeel van onze voeding. Bij werknemers in ploegendiensten is het wel belangrijk ‘wanneer’ de vetten gegeten worden. Het is aan te raden om vetten vooral overdags te eten, je lichaam is dan in de actieve stand en je darmactiviteit is hoog. Dit in tegenstelling tot ’s nachts. Je lichaam is dan in de ruststand, dus vet eten ligt dan zwaar op de maag. Daarnaast produceert je lichaam veel warmte tijdens het verteren van een zware, vetrijke maaltijd (thermogenese). De warmte die je lichaam produceert, maakt je ook nog eens slaperig! Het is dus het meest praktisch om vetrijk eten vooral overdags te nemen en niet tijdens een nachtdienst.

Koolhydraten

Koolhydraatrijk voedsel wordt ook vooral overdag aangeraden en niet in de nacht. Dit omdat koolhydraten, met name de snelle koolhydraten, grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel kunnen veroorzaken. Grote pieken worden gevolgd door diepe dalen waardoor er een dip ontstaat. Lichte snacks tijdens de nacht mogen langzame koolhydraten bevatten, zoals een volkorencracker.

Eiwitten

Eiwitrijke maaltijden en tussendoortjes zijn uitstekend voor de avond en nachtdiensten. Eiwitten worden langzaam afgebroken en is niet snel als energiebron vrij beschikbaar. Dit veroorzaakt geen pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel, waardoor er geen dip zal ontstaan. Daarnaast liggen eiwitten niet zwaar op de maag.

Support nodig?

Nieuwsgierig naar hoe Enerjoy jouw bedrijf kan ondersteunen? Lees meer over onze activiteiten of neem contact met ons op. Wij denken graag gratis & vrijblijvend met je mee!


Marjolein van Kleef | EnerjoyVind je dit artikel interessant? Deel het via LinkedIn, Twitter of Facebook! Heb je vragen en/of opmerkingen, plaats een reactie op deze pagina. Jouw inbreng is van harte welkom!

Dit artikel is geschreven door:
Marjolein van Kleef
Diëtist. Gespecialiseerd in werknemers met onregelmatige diensten.

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.