Enerjoy

Veilig werken in de ploegendienst door gezond eten

/ Leave a comment

BGN Nascholing door Enerjoy voedingsdeskundige Marjolein van KleefDoor onze ruime ervaring in onder andere de offshore sector, heeft Enerjoy veel kennis & ervaring opgedaan met het begeleiden van cliënten in onregelmatige diensten (ploegendienst of nachtwerk). En dat is niet onopgemerkt gebleven!

BGN logoOnlangs werd Enerjoy gevraagd om voor de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN) een nascholing over dit onderwerp te verzorgen. Met veel plezier hebben wij de afgelopen maand in meerdere sessies onze expertise gedeeld met meer dan honderd professionals die regelmatig werknemers in ploegendienst begeleiden.

Een duister probleem

Het klinkt heel mooi: zo’n 24 uurs economie. Helaas is ons lichaam er niet goed op ingesteld om te werken als het buiten donker is. Dat heeft allemaal te maken met ons circadiaans ritme, oftewel de biologische klok. Die heeft een 24 uurs ritme en wijkt daar niet graag van af.

Tijdens de nacht gaan veel biochemische processen op een lager pitje, zodat je lichaam zich kan herstellen en opladen voor een nieuwe dag. Met name organen in je maagdarmstelsel houden zich vast aan dat ritme. Dat verklaart ook waarom zoveel mensen in nachtdiensten maag- en darmklachten krijgen.

Doordat je lichaam vecht tegen de slaap ontstaan er vaak concentratieproblemen: dit brengt weer vele risico’s met zich mee. Maar hoe kan je met behulp van gezond eten veilig de ploegendienst door komen?

Veilig de nacht door met behulp van gezonde voeding

Veilig de nacht door met gezonde voeding - EnerjoyHet is nacht, je bent aan het werk en je voelt je moe en futloos. Wat doe je op dat moment? Het meest gehoorde antwoord is een kop koffie en een zoete snack voor directe energie. Dat kan beter! Koffie en suiker geeft je even een energieboost, maar wordt vaak gevolgd door een energiedip. Het gevolg? Je voelt je na een uurtje weer moe en futloos. Het gevaar bestaat dat je wéér naar koffie en suiker grijpt.

Deze vicieuze cirkel maakt dat je op lange termijn in gewicht zal aankomen. Helemaal niks eten tijdens de nacht is ook geen oplossing: je bent immers aan het werk en je lichaam heeft op dat moment wél energie nodig.

5 tips om gezond te eten in de ploegendienst

Enerjoy heeft 5 praktische tips op een rij gezet om gezond te eten tijdens de ploegendienst. Pas ze meteen toe!

  1. Eet regelmatig. Om je circadiaans ritme niet in de war te schoppen, is het essentieel om ongeveer dezelfde tijdstippen aan te houden voor je maaltijden. Dat betekent dus een warme maaltijd om 18 uur, vóór je de nachtdienst ingaat en een klein ontbijtje om 7 uur als je de nachtdienst uitkomt.
  2. Eet eiwitten. Eiwitten geven je langdurig energie en liggen niet zwaar op de maag. Ideaal! Eet bijvoorbeeld een bakje kwark.
  3. Cafeïne alleen aan het begin van je werkdag. Cafeïne vermindert je slaapkwaliteit en blijft langer dan 5 uur in je lichaam. Een goede nacht- of dagrust maakt je óók alerter.
  4. Drink voldoende. Je concentratie neemt óók af als je te weinig hebt gedronken. Kies bij voorkeur voor thee of water.
  5. Laat het nachtmutsje staan. Alcohol vermindert – net als cafeïne – je slaapkwaliteit. Mensen die uit een nachtdienst komen slapen gemiddeld al minder diep en korter, dan wat ze ’s nachts doen. Het gevolg? Je bouwt zo al snel een slaaptekort op.

Wat kan je als werkgever doen?

Tijdens de nascholing kwam het al naar boven: gezond eten in een ploegendienst is lastig. Er is vaak geen tijd voor een pauze, de werkgever faciliteert een vette hap als maaltijd en verleidingen zijn extra moeilijk te weerstaan als men moe is.

Daarom is het als werkgever extra belangrijk om het goede voorbeeld te geven en open te staan voor nieuwe mogelijkheden, zoals een traktatiebeleid. Herken je dit probleem ook op jouw werkvloer en wil je weten wat er nog meer mogelijk is? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.


Marjolein van Kleef | EnerjoyVind je dit artikel interessant? Deel het via LinkedIn, Twitter of Facebook! Heb je vragen en/of opmerkingen, plaats een reactie op deze pagina. Jouw inbreng is van harte welkom!

Dit artikel is geschreven door:
Marjolein van Kleef, diëtiste en blogschrijver

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.