Enerjoy

Minder koffie op het werk: 5 tips voor werkgevers

/ 6 Comments

Minder koffie op het werk: 5 praktische tips | EnerjoyVoor veel mensen lijkt een kop koffie op het werk noodzakelijk om de dag geslaagd door te komen. Een warm bakje troost zorgt voor een tijdelijke werkonderbreking. Nederlandse werknemers drinken dan ook dagelijks gemiddeld meer dan 7 koppen koffie, meestal op hun werk. Zie jij dit ook terug op jouw werkvloer en vraag je je af of dit wel gezond is? Enerjoy geeft antwoord.

Koffie als snelle oplossing

Een kop koffie op het werk ziet er op het eerste gezicht uit als de ideale remedie tegen de werkdip. Cafeïne stimuleert al na enkele minuten de afgifte van adrenaline in je lichaam. Adrenaline zorgt ervoor dat je alerter en actiever wordt. Dit komt je werkproductiviteit weer ten goede. Koffie is daarom een quick fix om weer lekker aan het werk te gaan.

De nadelen van koffie

Heb je weleens een nacht doorgehaald om een deadline te halen? Dan ken je ook de nadelen van koffie. Bij meer dan 5 tot 7 koppen koffie ontstaan klachten als:

  • Rusteloosheid;
  • Hoofdpijn;
  • Prikkelbaarheid;
  • Hartkloppingen;
  • Slapeloosheid.

Deze symptomen leiden vervolgens tot vermoeidheid en concentratieproblemen op het werk. Een (extra) kop koffie helpt dan niet meer. Het voedingscentrum raadt aan om het cafeïnegebruik te minderen tot 400 mg per dag. Dit is ongeveer 5 kopjes koffie.

Vijf tips voor minder het koffiegebruik op het werk

Hoe krijg je werknemers zover dat ze hun koffie-inname minderen en toch actief werken? Enerjoy geeft je 5 tips:

  1. Biedt cafeïnevrije koffie aan. Je bakje troost geef je niet snel op; wissel cafeïnevrije- en gewone koffie af.
  2. Stap over op een koffiezetapparaat. 1 druk op de knop; door het gemak van een koffieautomaat, drink je vaker koffie. Een pot koffie zetten kost meer moeite, waardoor je een kop koffie uitstelt.
  3. Laat werknemers uitvinden waar hun koffiegewoonte vandaan komt. Met de Cursus Mindful eten leren zij oude patronen te doorbreken.
  4. Zet op ieder bureau een fles water. Water lest de dorst en stimuleert het wc gebruik. En dat is weer een kleine wandeling die de adrenaline afgifte stimuleert en je dip tegengaat.
  5. Zorg voor frisse lucht. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de arbeidsproductiviteit. Zeker als er ook nog eens geen toevoer is van verse lucht.

Een kop koffie op het werk is eerder een gewoonte, dan een behoefte. Pas deze tips toe en merk dat je werknemers ook met minder toe kunnen.

Support nodig?

Nieuwsgierig naar hoe Enerjoy jouw bedrijf met onderscheidende interventies kan ondersteunen? Lees meer over onze activiteiten of neem direct contact met ons op. Wij denken graag gratis & vrijblijvend met je mee!


Marjolein van Kleef | Enerjoy
Graag wil ik je uitnodigen om te reageren op dit artikel. Jouw visie is welkom!
 
Dit artikel is geschreven door:
Marjolein van Kleef
Diëtiste en blogschrijver voor Enerjoy
 

  1. 30 oktober 2012

    Krista van Wolfswinkel

    BRAVO Marjolein! Goede eye-openers en zeer haalbare adviezen!!!

    • 31 oktober 2012

      Katrin Beersen

      Krista, bedankt voor je compliment – reacties op onze artikelen vinden we erg leuk!

  2. 12 november 2012

    Leonie

    Leuk stukje! Ik heb het gelijk doorgestuurd naar mijn aan koffie verslaafde collega’s;)

  3. 14 november 2012

    Wopke

    Ik herken me als koffieverslaafde collega van Leonie, maar niet in de nadelen van koffie=symptonen die worden beschreven. Ik was nicotineverslaafde. Dat was pas ongezond!! Cafeine blijft er bij mij ingaan als zoete koek (ook dat is ongezond..te veel suiker)…maar ja, er is natuurlijk nog wel meer als ongezond op te noemen 😉

  4. 15 november 2012

    marjolein

    @ Wopke:

    Allereerst mijn complimenten dat je je nicotineverslaving hebt overwonnen! Dat is een hele grote stap voor een gezonde leefstijl :). Je schrijft dat je niet zo veel last hebt van symptonen, zoals rusteloosheid of hoofdpijn. Dat kan en dat is dan natuurlijk prima. Als ik het goed begrijp, baal je alleen van de grote hoeveelheden melk & suiker die je zo ongemerkt binnen krijgt. Probeer je op gewicht te blijven dan kan je met kleine aanpassingen in je dagelijkse eetpatroon de grootste winst behalen, zonder op dieet te “moeten”. Een voorbeeld daarvan is de melk & suiker in je koffie. Probeer voor jezelf in dat geval een passende oplossing te vinden om te minderen met de melk & suiker. Waar voel jij je goed bij?

    Heel veel succes!

  5. 22 november 2012

    Wopke

    Bedankt voor je leuke reactie, Marjolein. Je hebt het echter niet helemaal goed begrepen, ik drink mijn koffie met een klein beetje suiker en daar baal ik niet van hoor! Het te veel aan suiker waar ik op doelde was als grapje bedoeld in relatie tot de spreekwoordelijke “zoete koek”…. 😉
    Ik voel mij goed bij zoals ik nu leef…lekker eten en drinken en daar hoort idd ook mijn koffie bij…

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.