Enerjoy

Leer etiketten lezen – 6 tips

/ Leave a comment

Leer etiketten lezen tijdens workshop - EnerjoyZe schreeuwen om je aandacht: kleurrijke verpakkingen in de supermarkt, tankstation, of bedrijfsrestaurant. Ze beloven van alles: vetarm, zonder kunstmatige kleurstoffen… dat móet wel gezond zijn!

Helaas is het tegenovergestelde eerder waar: belooft een product vetarm te zijn, dan zit het vaak vol met suiker. Zo krijg je ongemerkt niet de juiste voedingsstoffen binnen, of zelfs teveel van de verkeerde…

De makkelijkste stap om gezond te eten

Wat moet je allemaal doen en laten om gezond te eten? De eerste én makkelijkste stap die je maakt, is om etiketten te leren lezen. Zo kan je elke keer zelf een bewuste afweging maken, zonder dat je hoeft af te gaan op wat een verpakking je probeert wijs te maken.

Dus wil jij je niet laten misleiden door al die schreeuwerige verpakkingen, dan kan je maar beter zélf een expert worden op het gebied van etiketten. Met deze 6 tips helpt Enerjoy jou op weg.

Leer nu etiketten lezen

  1. Kies voor onbewerkte producten: lekker vers fruit & groente, noten & zaden of graanproducten. Maak bijvoorbeeld eens je eigen tomatensaus van échte tomaten.
     
  2. Hoe schreeuweriger de verpakking, hoe minder een product het zal waarmaken. Kies daarom voor de ‘kneusjes’ onder in het schap. Bijvoorbeeld zo’n kilozak muesli, daar zit alleen maar granen en rozijnen in.
     
  3. De eerste ingrediënt die in de ingrediëntenlijst voorkomt, is het meest aanwezig in het product. Is het eerste ingrediënt suiker? Laat het dan maar in het schap staan. De consumentenbond publiceerde een lijst met maar liefst 50 verschillende benamingen voor suiker. Met deze lijst op zak laat je je niet meer voor de gek houden.
     
  4. Leg altijd twee vergelijkbare producten naast elkaar. Zo neem je alle twijfel weg of een product relatief gezien veel suiker of vet bevat. Of download de etikettenwijzer als app op je smartphone.
     
  5. Wettelijk gezien, is een product pas light als er tenminste 30% minder calorieën, vet of suiker in zit. Bij 30% minder vet of suiker betekent het niet automatisch dat er ook 30% minder calorieën in zit. Vaak scheelt het maar een paar calorieën. Houd het alsnog bij een bescheiden portie!
     
  6. Het lijkt tijdrovend, etiketten leren lezen. Bedenk dat als je er nu even wat tijd in investeert, je er straks niet meer over hoeft na te denken. Dan gooi je automatisch die kilozak muesli in je boodschappenkar.

Weet waarom je gezond eet

Het is nu duidelijk: in het vervolg pak je dié producten die het minst aan toegevoegde suikers, zout en (verzadigd) vet bevatten. Ben je nieuwsgierig geworden naar wáárom je etiketten moet leren lezen en wil je jouw werknemers motiveren om hetzelfde te doen? Enerjoy organiseert leuke, interactieve workshops over gezonde voeding mét praktische tips.


Marjolein van Kleef | Enerjoy
Graag wil ik je uitnodigen om te reageren op dit artikel. Jouw visie is welkom!

Dit artikel is geschreven door:
Marjolein van Kleef
Diëtiste en blogschrijver

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.