Enerjoy

Gezondheidscampagne opzetten in vijf stappen

/ Leave a comment

Gezondheidscampagne opzetten - communicatie als succesfactor | EnerjoyMet je bedrijf gezond het nieuwe jaar in? Begin een gezondheids­campagne! In dit artikel komen komen de belangrijkste stappen aan bod. Ook leggen we uit waarom communicatie de succesfactor is voor een gezondheids­campagne binnen elk bedrijf.

Gezondheidscampagne opzetten in 5 stappen

Een gezondheidscampagne zet je op door de volgende 5 stappen nauwgezet te volgen. Werk deze stappen uit in een rapport zodat je in de toekomst de processtappen kan evalueren en aanpassen waar nodig. Zoals altijd is een goede voorbereiding het halve werk.

  1. Stel een SMART (= meetbaar) doel. Bij het opzetten van de gezondheids­campagne is het van het grootste belang om je doel helder voor ogen te hebben. Doelen kunnen te maken hebben met informeren, gedrags­veranderingen, leren van vaardigheden, verbeteringen in het aanbod maar ook bedrijfsresultaten en ziektecijfers. Nadat je het doel voor ogen hebt, breng je de andere factoren in beeld. Met het concrete doel kan je toetsen hoe ver je bent en weet je wanneer het doel is bereikt. Bijvoorbeeld: In 2014 een 5% lager ziekteverzuim ten opzichte van 2013.
  2. Focus je op een doelgroep. Elke doelgroep vraagt om een specifieke aanpak. Zijn het de rokers of juist de werknemers met overgewicht waar je je op richt?
  3. Bepaal het budget. Binnen elk budget kan je een campagne opzetten en meer geld leidt niet noodzakelijk tot betere campagnes. Stel vast wat in jouw situatie een realistisch budget zou zijn.
  4. Analyseer je strategie en hulpbronnen. Welke mogelijkheden en middelen wil je inzetten? Welke heb je in huis en wat mis je nog om een succesvolle campagne te voeren: informatiekanalen, experts of voorlichters? Schakel zo nodig een externe partij in.
  5. Evalueer je campagne. Implementeer en verbeter waar nodig. Gebruik bijvoorbeeld evaluatieformulieren om te achterhalen wat er bij je werknemers speelt.

De succesfactor: communicatie

Tijdens de gehele gezondheidscampagne is het van groot belang om deze te ondersteunen met uiteenlopende communicatiemiddelen. Door het onderwerp continu onder de aandacht te brengen van werknemers, begint de campagne te leven en zullen zij deze gaan dragen. Enkele voorbeelden van communicatiemiddelen die ingezet kunnen worden als ondersteuning van de gezondheidscampagne:

  • Nieuwsbrieven en intranet: publiceer succesverhalen van werknemers over afvallen.
  • Zet (online) competities op: bijvoorbeeld wie klokt de snelste tijd bij een mountainbike clinic; wie kookt het lekkerste gerecht tijdens een kookworkshop (voor online competities kun je gebruik maken van de Runtastic App in combinatie met MyFitnessPal).
  • Stoplicht stickers op voeding: hiermee vergroot je het bewustzijn van werknemers over gezonde voeding.
  • Zet ambassadeurs in (de informele leiders) die het goede voorbeeld geven: hierdoor is het makkelijker om medewerkers te motiveren tot gedragsverandering.
  • Bureaukalenders met gezonde recepten, gezonde snackcontainers, posters, etc.

Gemeente Den Haag communiceert als volgt: “via nieuwsbrieven, posters, flyers en intranet proberen we de activiteiten en programma’s op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Wat wij bijvoorbeeld doen is medewerkers aan het woord laten over hun eigen ervaringen. De ervaring leert namelijk: je gaat pas veranderen als je jezelf ergens in herkent.”

Blijf verbeteren: schakel een expert in

De vijf stappen geven je een handige leidraad voor het opzetten van een gezondheidscampagne. Blijven communiceren is daarbij de sleutel tot succes. Vind je het lastig om dit te doen, schakel dan een expert in die hier ervaring mee heeft. Enerjoy ontwikkelt een aanpak op maat waardoor jouw gezondheidscampagne gegarandeerd succesvol wordt! Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens bij onze activiteiten en programma’s.


Katrin Beersen | Enerjoy
Graag wil ik je uitnodigen om te reageren op dit artikel. Jouw visie is welkom!

Dit artikel is geschreven door Katrin Beersen
Voedingsdeskundige & Vitaliteitsadviseur
De drijvende kracht van Enerjoy.

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.