Enerjoy

Gezonde voornemens voor op het werk

/ Leave a comment

Gezonde voornemens voor op het werk | EnerjoyDe jaarwisseling is achter de rug, 2015 is begonnen! Traditioneel gezien hét moment waarbij iedereen aan zijn goede voornemens werkt. Maar voordat jij ook van start gaat met je voornemens, is het goed om het dit jaar een tikkeltje anders te doen.

‘Gezonde voornemens voor op het werk’. Ik hoor je denken, ‘voor op het werk?’ Juist, waarom alleen thuis aan een gezonde leefstijl werken als je het grootste gedeelte van je tijd doorbrengt op het werk. Tijd om die dagelijkse werksleur te doorbreken en van 2015 een fit en gezond werkjaar te maken!

De jaarwisseling: het begin van de toekomst

Happy new year - EnerjoyGrappig eigenlijk dat wij een beginpunt nodig hebben om nieuwe afspraken met onszelf te maken. Het nieuwe jaar voelt als een nieuw begin en dat geeft nieuwe energie. Helaas realiseert menigeen zich nog voor het einde van de maand dat van zijn/haar goede voornemens weinig terecht is gekomen. Zonde!

Hoe komt het dat iedereen zo snel afhaakt? Een grote valkuil is om té grote doelen op te stellen. 20 kg afvallen, 3 keer per week naar de sportschool en nóóit meer drinken zijn mooie doelen, maar te groot en daardoor niet haalbaar. Een goede tip om mee te beginnen is om jouw doelen klein en concreet te houden. Hoe leuk is het om jouw doel te kunnen afstrepen en door te gaan naar het volgende doel? Motiveer jezelf in 2015 met kleine doelen.

Een gezonde leefstijl met haalbare doelen

Een concreet doel geeft precies aan wat je gaat doen en hoe vaak je dit gaat doen. Hieronder drie voorbeelden van concrete doelen, speciaal voor op de werkvloer

  1. Wekelijks een keer lunchwandelen. Kom achter dat bureau vandaan en ga in de pauze een blokje om. Het is dé manier om uit de werksleur te komen en na de pauze weer fris aan de slag te kunnen. Vraag collega’s of ze ook mee naar buiten gaan. Lunchwandelen draagt bij aan een positieve werksfeer, is ontspannend en goed voor je eigen gezond- en fitheid! Loop langer dan 10 minuten en in een goed tempo, dan draagt je lunchwandeling bij aan de beweegnorm van 30 minuten beweging per dag.
  2. Elke dag een groente of fruitsnack als tussendoortje. Snack gezond en kies voor groente en fruit als tussendoortje. Zo vermijd je suikerrijke tussendoortjes die tot een energiedip leiden. Je voelt je fitter en energieker! Daarnaast is het voor velen lastig om aan 200 gram groente tijdens de avondmaaltijd te komen. Door meerdere momenten op de dag groente te eten, maak je het jezelf makkelijk om je dagelijkse portie te behalen!
  3. Elke dag een literfles water op je bureau zetten. Een fles water in het zicht, nodigt uit om regelmatig te drinken. Water drinken houdt je vochtbalans op peil. Water is de gezondste én goedkoopste keuze. Probeer ook jouw dagelijkse bakkies koffie af te wisselen voor een glas water. Vind je water een beetje saai en smakeloos? Maak het verfrissend met schijfjes sinaasappel, limoen of citroen!

2015 wordt een top jaar!

Dit jaar wordt jouw jaar. Wees niet bang voor gezonde voornemens voor op het werk, want dit jaar gaan ze zeker lukken met deze handige tips:

  • Wees niet te streng voor jezelf. Gaat het een keer mis of laat je een steek vallen? Wees dan niet te streng voor jezelf. Als je een keer zondigt, geniet er dan van en ga de volgende dag weer met frisse moed verder!
  • Vertel je goede voornemens aan iedereen. Door jouw goede voornemens aan anderen te vertellen, laat je zien dat je vertrouwen in jezelf hebt. Het is een stok achter de deur, want je familie en vrienden kunnen je zo steunen.
  • Beloon jezelf. Heb je jouw doelen behaald? Beloon jezelf dan met iets leuks, zoals een dagje uit. Een mooie beloning zorgt voor een extra motivatie om jouw doelen te behalen.
  • Bereid je voor op je valkuilen. Je kent jezelf maar al te goed. Vroeg of laat zal het moeilijk worden de verleiding te weerstaan. Bedenk van tevoren al wat jij in deze situatie gaat doen. Zo ben je voorbereid en sta je sterk in je schoenen.

Doelenkaart

Speciaal voor het nieuwe jaar heeft Enerjoy een doelenkaart ontwikkeld waarop drie doelen staan voor bij jou op de werkvloer! Dit zorgt voor een steuntje in de rug en geeft voorbeelden welke doelen leuk en haalbaar zijn. Download jouw persoonlijke doelenkaart.

Support nodig?

Nieuwsgierig naar hoe Enerjoy jouw bedrijf met onderscheidende interventies kan ondersteunen? Lees meer over onze activiteiten of neem direct contact met ons op. Wij denken graag gratis & vrijblijvend met je mee!

Enerjoy wenst iedereen een fit, gezond en gelukkig 2015!


Eline Kolfschoten | EnerjoyVind je dit artikel interessant? Deel het via LinkedIn, Twitter of Facebook! Heb je vragen en/of opmerkingen, plaats een reactie op deze pagina. Jouw inbreng is van harte welkom!

Dit artikel is geschreven door:
Eline Kolfschoten
Diëtiste i.o.

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.