Enerjoy

Gezonde voeding tijdens de ploegendienst: 5 tips

/ Leave a comment

Gezonde voeding tijdens de ploegendienst | EnerjoyWerknemers in de ploegendienst hebben onregelmatige werktijden en daarmee vaak een onregelmatig eetpatroon. Geen vaste maaltijd momenten, minder voorzieningen en minder of juist meer trek leidt tot ongezond snacken en snoepen tijdens de nacht.

Het ongezonde eetgedrag veroorzaakt vermoeidheid en uiteindelijk overgewicht. Ook heeft het een negatief effect op de veiligheid en productiviteit. Hieronder geven wij tips over gezonde voeding tijdens de ploegendienst, zodat iedere werknemer fit en gezond de nacht doorkomt.

Effect van ploegendienst op je gezondheid

  • Ploegendienstmedewerkers hebben 50% meer kans op het krijgen van overgewicht in vergelijking met mensen met regelmatige werktijden. Daarnaast hebben ploegendienstmedewerkers ook een verhoogd risico op het krijgen van hart- en vaatziekten.
  • De verstoring van het natuurlijke slaap-waakritme leidt vaak tot vermoeidheid en een afname van de alertheid, oplettendheid en waakzaamheid. Vooral koolhydraatrijke maaltijden – met name enkelvoudige suikers – lijken slaperigheid te stimuleren. Producten die veel enkelvoudige suikers bevatten zijn onder andere witte pasta en rijst, wit brood, vruchtensap, frisdrank, koek en snoep.
  • De kwaliteit en lengte van de dag slaap is over het algemeen minder ten opzichte van nacht slaap. Ben je een mannelijke ploegendienstmedewerker en slaap je 5 uur of minder per dag? Dan heb je 20% meer kans op overgewicht.

Tips voor gezond eten tijdens de ploegendienst

  1. Zorg voor regelmaat. Eet drie hoofdmaaltijden en eet tussen de maaltijden door een gezonde kleine snack. Tip: Neem gezonde tussendoortjes mee naar het werk, zodat je deze altijd binnen handbereik hebt. Voorbeelden van gezonde snacks zijn: vers/gedroogd fruit, knabbelgroente, noten, olijven, een kom magere yoghurt, volkoren knäckebröd met jam en een hardgekookt ei.
  2. Werk je vooral ‘s nachts? Dan kun je het beste eiwitrijke maaltijden en tussendoortjes eten, zoals: bonen, eieren, zuivel, noten, gevogelte, vlees en vis.
  3. Eet net voor het slapen gaan een klein ontbijt. Dit voorkomt te vroeg wakker worden.
  4. Pas op met koffie, energiedrankjes en alcohol. Deze drankjes hebben een negatief effect op de nachtrust. Drink per dag niet meer dan vier koppen koffie, vermijd energydrinks en nuttig alleen met mate alcohol op vrije dagen.
  5. Vergaar kennis en vaardigheden om een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Enerjoy kan jouw en je collega’s hierin bijstaan met de Workshop Gezonde Voeding.

  6. Melissa Vissie voor web
    Graag wil ik je uitnodigen om te reageren op dit artikel. Jouw visie is welkom!

    Melissa Vissie
    Diëtiste i.o. en blogschrijver

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.