Enerjoy

Gezond eten tijdens de nachtdienst

/ Leave a comment

Enerjoy in de krant!

Hollandse Dagbladcombinatie interviewt Marjolein - EnerjoyDit artikel is verschenen op zaterdag 3 oktober 2015 in het Haarlems Dagblad, het Noordhollands Dagblad, het Leidsch Dagblad en de Gooi- en Eemlander.

Op vrijdag 9 oktober in Amersfoort vraagt de FNV met het Festival voor de Nacht aandacht voor de nachtwerkers. Dat is hard nodig, nu mensen langer doorwerken. De impact van nachtdiensten op de gezondheid is namelijk groot. Marjolein van Kleef van Enerjoy is gevraagd om op het festival een presentatie te geven over Bioritme en voeding en vragen te beantwoorden over de beste maaltijd voor mensen die in de nacht werken.

De kranten besteden voorafgaand aan het festival aandacht aan deze problematiek en hebben hiervoor onder andere Marjolein geïnterviewd. Hieronder vind je een uitsnede uit het artikel.

Tekst: Frans van den Berg


Officieel is iedereen die na middernacht werkt een nachtwerker, ook als dat een of twee uurtjes zijn. Daardoor komt het totaal aantal mensen dat regelmatig nachtwerk doet volgens het CBS op 1,2 miljoen: 838.000 mannen en 379.000 vrouwen. In de campagne richt de vakbond zich vooral op mensen die regelmatig in de nacht werken, dus de hele nacht doorwerken. Dan gaat het om bedrijven waar 24 uur per dag wordt gewerkt zoals politie, ziekenhuizen, fabrieken, luchtverkeersleiding en energie.

Goed eten en drinken tijdens de nachtdienst

“Nachtdiensten draaien. Dat is een gevecht met je lichaam, dat juist wil slapen. Het verstoort je bioritme. Je pleegt echt roofbouw op je lichaam. Daarom is het zo belangrijk om goed te eten en te drinken”, benadrukt Marjolein van Kleef. Niet dat zij regelmatig nachtdiensten draait, maar ze weet als diëtiste van het adviesbedrijf
Enerjoy wel alles van voeding in relatie tot je lichaam en werken.

“Maar er zijn ook onderzoeken gedaan, vooral in ziekenhuizen. Daarbij is gekeken naar de effecten van aanpassingen in maaltijden en drinken. Veel ziekenhuis­medewerkers nemen eigen eten mee naar hun nachtdienst. Dat moet dan wel goed zijn en ze moeten het ook nuttigen. Soms is het zo druk, dat ze vergeten te eten. Overdag merken mensen dat ze een rammelende maag krijgen, maar in de nacht staat je lichaam in de nachtstand. Dan heb je niet zo’n trek. Maar je moet wel geconcentreerd blijven. Anders maak je fouten.”

Maag- en darmenklachten

Verkeerde eetgewoontes verschillen ook per beroep. “Bij beveiligers zie je vaak dat die zich vervelen. Steeds naar die schermen staren. Die gaan vaak snoepen en dat is natuurlijk niet goed voor je gezondheid. Bij andere bedrijven zie je dat ze pizza’s of shoarma laten bezorgen. Dat is ook niet goed. Dat is veel te vet. Je maag en darmen staan in de slaapstand en breken dat eten minder snel af. Veel mensen die in ploegendienst werken hebben maag- en darmenklachten. Ze hebben last van constipatie, opgeblazen gevoel of brandend maagzuur.”

Koffie en snickers

De grootste valkuil is volgens Van Kleef dat nachtwerkers bij een dip naar de koffie en een Snicker grijpen. “De cafeïne wordt maar langzaam afgebroken. Tegen de tijd dat je thuis je bed in stapt, is dat nog niet uitgewerkt en dus slaap je slecht. Het is sowieso moeilijk om overdag te slapen met de prikkels van licht, geluid en wellicht je kinderen om je heen. Die koffie en suikerproducten geven slechts een korte opleving van je concentratievermogen.

Bovendien maak je in de nacht minder insuline aan, waardoor je bloedsuiker­spiegel veel hoger blijft. Dat verhoogt op de lange termijn het risico op diabetes.” Wat moeten de nachtwerkers dan wel doen? “Extra lief zijn voor je lichaam. De klap van het verstoren van het bioritme opvangen. Hou vooral je vaste eetritme aan. Eet in de avond met je gezin mee. In de nacht alleen kleine maaltijden, eiwitrijk en met langzame koolhydraten. Concreet komt dat neer op bij voorbeeld magere kwark met muesli, een volkoren cracker met ei en fruit. En zorg voor voldoende drinken.

Wanneer je thuiskomt niet meteen gaan slapen, maar eerst licht ontbijten. Anders word je te snel weer wakker van de honger. En mocht je tijdens het nachtwerk te moe worden, ga dan even naar buiten voor een frisse neus of ga bewegen zodat je hartslag omhoog gaat.”

Support nodig?

Nieuwsgierig naar hoe Enerjoy jouw bedrijf kan ondersteunen? Lees meer over onze activiteiten of neem contact met ons op. Wij denken graag gratis & vrijblijvend met je mee!


Marjolein van Kleef | EnerjoyVind je dit artikel interessant? Deel het via LinkedIn, Twitter of Facebook! Heb je vragen en/of opmerkingen, plaats een reactie op deze pagina. Jouw inbreng is van harte welkom!

Dit artikel is geschreven door:
Marjolein van Kleef
Diëtist. Gespecialiseerd in werknemers met onregelmatige diensten.

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.